CEM Vastgoed
Woonmagazine automatiseren
Voor CEM Vastgoed heb ik gewerkt aan een maandelijks terugkerend woonmagazine. De klant hield van een 'speelse' opmaak met advertenties van 2, 3 of 4 kolommen breed. De diverse aangeboden huizen hadden allemaal een verschillende hoeveelheid tekst. Soms was de oriƫntatie van de foto landscape; soms portrait. En omdat het als tijdschrift geprint werd, moest het aantal pagina's altijd een veelvoud van 4 zijn. Het liefst had de klant ook dat de duurdere huizen een grotere foto kregen dan de goedkopere. Aanvankelijk was de opmaak ervan ongeveer 45 uur; het puzzelen en inpassen was het meest tijdrovend.
Ik heb toen een workflow bedacht en een script geschreven dat dit werk grotendeels uit handen nam. Vanaf toen ging ik per foto aangeven welk deel eventueel afgesneden kon worden. Het script haalde de actuele gegevens van de website, berekende op basis van de vraagprijs de oppervlakte van de foto, koos de meest geschikte kolombreedte en zocht de meest passende plek in een InDesign-layout die er toch speels uit bleef zien zoals de klant wilde. Door deze geautomatiseerde aanpak, kon ik al binnen 3 uur een proef verzenden.